• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62209
+
-

ثبت‌ ملی شیوه مداحی «موذن‌زاده اردبیلی»

میراث فرهنگی
ثبت‌ ملی شیوه مداحی «موذن‌زاده اردبیلی»

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از پرده‌برداری شیوه مداحی «سلیم موذن‌زاده اردبیلی» همزمان با همایش شورای ثبت میراث ناملموس کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «نادر فلاحی» گفت: پرونده ثبت ملی شیوه مداحی، نوحه‌خوانی، مولودخوانی و مناجات‌خوانی موذن‌زاده اردبیلی به تهران ارسال شده است که به دلیل تأیید آن در همایش شورای ثبت میراث ناملموس کشور به عنوان یکی از آثار ناملموس اردبیل به ثبت می‌رسد.

وی گفت: موذن‌زاده اردبیلی مداح نامی ملقب به سلطان‌الذاکرین از گنجینه‌های معنوی این استان است که ثبت ملی نوحه‌خوانی وی ادای دینی به پیشگاه این شخصیت بزرگ معنوی خواهد بود.

این مسئول بیان کرد: همایش شورای ثبت میراث ناملموس کشور از دیروز(سه‌شنبه) در سرعین آغاز شده است و امروز به کار خود پایان می‌دهد. در این همایش به غیر از شیوه مداحی در نظر داریم 8 اثر ناملموس دیگر را نیز ثبت کنیم. این آثار شامل مهارت پخت حدیک آشی، مهارت پخت پیچاق قیمه، مهارت ساخت گلین بالا، مهارت بافت سوپاند، مهارت تهیه قوروت، مهارت پخت فطیر مشگین شهر، مهارت تزئین بایرام یومورتاسی و مهارت قلم زنی در اردبیل است.

فلاحی اظهار کرد: پرونده ثبتی این آثار به تهران ارسال شده و به منظور ثبت در همایش دو روزه آخرین دفاعیات انجام می‌شود و لوح ثبتی نیز ارائه خواهد شد. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تعداد آثار ثبت ملی استان شامل آثار طبیعی، منقول، غیرمنقول و ناملموس را 985 مورد عنوان کرد.

وی همچنین از برگزاری نشست معاونان میراث فرهنگی سراسر کشور در روز ششم تیر ماه خبر داد و گفت: این نشست نیز با حضور معاونت میراث فرهنگی کشور، دکتر طالبیان و مدیران کل معاونت میراث فرهنگی سازمان برگزار خواهد شد.

گفتنی است سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی یکی از مداحان ایرانی به زبان‌های ترکی، فارسی و عربی بود که در 80 سالگی بر اثر کهولت سن درگذشت. از بهترین آثار او می‌توان به روضه نام حسین، اذان حزین و «من نوکرم من آقا سنه قربان آقا» اشاره کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید